3 basistips voor je nieuwsbrief

Het periodiek verzenden van een nieuwsbrief is een goede manier om scherp op het netvlies van je netwerk te blijven. Het is een uitmuntende kans om je expertise te laten zien én te delen. Voor sommigen is de drempel om nieuwsbrieven te verzenden echter best hoog. Want, waar moet je op letten en wat kun je doen om je nieuwsbrief te optimaliseren?

Er gaat een hele wetenschap schuil achter een goede nieuwsbrief. Maar laten we eerst eens beginnen met 3 basistips:

De afzender van je nieuwsbrief

Het beste is om als afzender van je nieuwsbrief je eigen naam te gebruiken, naast je bedrijfsnaam. Alleen een bedrijfsnaam komt niet persoonlijk over. En, ik blijf er maar op hameren; mensen doen liever zaken met mensen, dan met een bedrijfsnaam of logo. Ook volgens de regels van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), waar de voormalige OPTA nu onder valt, moet een verzender van een nieuwsbrief altijd zijn of haar identiteit bekend maken.

Het onderwerp van je nieuwsbrief

Het onderwerp van je nieuwsbrief moet je zorgvuldig kiezen. Ik zie nog steeds veel nieuwsbrieven binnenkomen waarbij het onderwerp bijvoorbeeld “Nieuwsbrief >>naam bedrijf<<” is, of iets als “Nieuwsbrief nr. 1 jaargang 2016”. Dat laatste is wel handig bij het terugzoeken in je archief, maar beide onderwerpen vertellen de ontvanger niets over de inhoud. Is de ontvanger (ook maar enigszins) druk, dan zal deze de nieuwsbrief ongeopend verwijderen of archiveren. Mijn tip: geef in de onderwerpregel één of twee van je meest interessante artikelen aan. Heeft de drukbezette ontvanger interesse in dat onderwerp, dan zal deze de nieuwsbrief niet zomaar weggooien. Het is dus belangrijk door middel van het onderwerp direct duidelijk te maken wat de ontvanger aan het bericht heeft. Welk voordeel bied je, of welke onmisbare informatie moet hij of zij lezen?

Nwsbrf_2

Maak je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk

Nieuwsbrieven met alleen maar tekst, ontmoedigen al snel om verder te lezen. Het komt namelijk saai over. Vooruit, als de informatie heel belangrijk is zal men er toch wel even naar kijken. Maar ook dan ontbreekt er iets in de sfeer. Het is dan een noodzaak om de nieuwsbrief te lezen, maar niet erg leuk. Al lange tijd is bekend dat mensen graag afbeeldingen zien. Gebruik dus ook in jouw nieuwsbrief afbeeldingen. Uiteraard wel netjes geplaatst, in goede kwaliteit en ook hier geldt; geen overkill aan afbeeldingen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om ieder artikel/iedere intro een afbeelding mee te geven die iets zegt over dat onderwerp. Denk er dan ook aan dat je de link naar het gehele artikel niet alleen opneemt in de tekst, maar ook ‘achter’ de afbeelding plaatst. Zo komt men, ook als ze op de afbeelding klikken, altijd uit bij je artikel op je website of blogsite.

Omdat ik het niet kan laten…

Oké, nog één bonustip, gewoon omdat ik het niet kan laten Zorg ervoor dat er zo min mogelijk fouten staan in de teksten. Ik gebruik opzettelijk niet het woord ‘foutloos’ omdat iedereen weet dat een klein foutje er nogal snel insluipt. En kleine foutjes zullen je wel vergeven worden. Dat is echter anders als er meerdere of zelfs veel fouten staan in de nieuwsbrief en daaraan gelinkte artikelen. Ook wordt vaak de ene fout minder hard afgerekend dan de andere fout. Het is daarom een goed idee om je teksten door een ander te laten redigeren (controleren en eventueel corrigeren). Meer over dit onderwerp schreef ik al eens in mijn allereerste blog ooit: Ben jij dom of zo…?!

Ben je onzeker of heb je geen tijd om nieuwsbrieven te verzenden, maar wil je dit wel graag? Dan zijn er altijd partijen die je hiermee kunnen helpen. Zoals deze partij bijvoorbeeld 😉

Bewaren

Bewaren

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *