Tips voor een goede start van je Facebook bedrijfspagina

Je kunt er tegenwoordig van uitgaan dat een groot deel van je doelgroep via Facebook te bereiken is. Dus het is de investering (lees: tijd) meer dan waard. In een vorig artikel heb ik je uitgelegd hoe je zelf een bedrijfspagina kunt aanmaken op Facebook. Nu is je pagina aangemaakt, ingevuld en je hebt de eerste, voor jouw doelgroep interessante, berichten geplaatst. Je hebt jouw Facebookvrienden inmiddels uitgenodigd om je pagina leuk te vinden en daarmee je eerste likes binnengehaald. Maar wat nu? Hoe ga je ervoor zorgen dat nog meer mensen je pagina gaan liken en dus volgen? Hoe vergroot je je publiek nog verder?

Mijn tips voor een goede start van je Facebook bedrijfspagina


Via jouw profiel naar je bedrijfspagina

Zorg ervoor dat jouw Facebookvrienden je bedrijfspagina makkelijk kunnen vinden. Je kunt je pagina linken aan jouw profiel, zodat ze makkelijk kunnen doorklikken. Ga daarvoor naar jouw persoonlijke Facebookprofiel en klik onder je omslagfoto op “Info”:

Tips voor een goede start van je Facebook bedrijfspagina

Hier kun je een “werkgever” toevoegen. Zoek achter het veld “Bedrijf” naar jouw bedrijfspagina en vul de overige velden in. Klik op “Wijzigingen opslaan” en je bedrijfspagina is gekoppeld aan je persoonlijke profiel.

Promoot je pagina op Facebook en andere social media kanalen of platforms

Vast en zeker ben je op Facebook lid van diverse groepen. Vertel dan ook daar dat je een (nieuwe) bedrijfspagina hebt en nodig de andere leden uit je pagina te liken. Let wel op of dit in de ‘sfeer’ van de groep past, dus alleen in relevante groepen en zeker niet zomaar overal, en of het volgens de groepsregels is toegestaan. Heb je een LinkedIn profiel en/of company page? Post hier nu en dan een link naar jouw Facebook bedrijfspagina. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Twitter en andere social media kanalen. Probeer het publiek wat je daar reeds hebt opgebouwd ook naar je Facebookpagina te bewegen.

Maar ook kun je op platforms aankondigen dat je nu een Facebook bedrijfspagina hebt. Denk aan groepen op LinkedIn of online forums waar je regelmatig op te vinden bent. Wees niet te bang dat je mensen “lastig valt” hiermee. Als jij op die kanalen of forums al een waardevolle bijdrage levert, met andere woorden: een graag geziene gast bent, dan zal men je graag ook op Facebook gaan volgen. En je moet het natuurlijk ook niet continue en op een irritante wijze ‘van de daken schreeuwen’, maar het vrolijk en luchtig aanpakken.

Jouw bedrijfspagina in je e-mailhandtekening

In vrijwel alle mailprogramma’s kun je een e-mailhandtekening aanmaken. Neem hier ook een link naar jouw bedrijfspagina op. Ga maar eens na hoeveel mails je dagelijks verstuurd. Op deze manier bereik je een groot publiek. Je kunt een tekstuele link plaatsen, maar beter (oftewel mooier) is het om het icoon van Facebook in je handtekening op te nemen en daar de link onder plakken.

Verstuur persoonlijke uitnodigingen

Wellicht heb je al gebruik gemaakt van de optie op jouw bedrijfspagina om jouw Facebookvrienden uit te nodigen je pagina te liken. Nee? Lees dan toch nog even mijn vorige artikel waarin ik uitleg hoe je dit doet.

Maar je kunt natuurlijk ook jouw relaties/netwerk persoonlijk een uitnodiging sturen. Als je al enige tijd gestart bent als zelfstandige heb je vast al een uitgebreid relatiebestand opgebouwd. Verstuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar deze relaties, waarin je specifiek je (nieuwe) bedrijfspagina in het zonnetje zet. Verwerk dit nieuws niet in een nieuwsbrief tussen andere onderwerpen in, dan zal het al snel aan de aandacht ontglippen. Maar stel hiervoor dus een speciale nieuwsbrief op, waarin je alleen dit ‘onderwerp’ aanhaalt. Of plaats het prominent en opvallend als eerste artikel in je maandelijkse nieuwsbrief. En vergeet niet bij voorbaat al te bedanken voor het liken van je pagina. Zo maak je meteen duidelijk welke actie je verwacht van de ontvangers van je nieuwsbrief.

Wees zichtbaar en actief

Zorg dat je zelf ook actief deelneemt op Facebook. Reageer op berichten van anderen, op discussies of vragen in groepen. Laat jezelf regelmatig zien! Bij andere bedrijfspagina’s kun je reageren vanuit je persoonlijk profiel, maar ook vanuit je bedrijfspagina. Zoek dus andere bedrijfspagina’s, waar je een vergelijkbare doelgroep als de jouwe aantreft. Onderzoek of deze pagina populair is. Als daar nooit iemand op berichten reageert is het natuurlijk niet zo’n relevante pagina. Maar als er veel interactie is, kun je de pagina liken en als jouw bedrijfspagina zijnde deel gaan nemen in de interactie. Maak dan ook regelmatig even tijd vrij om deze pagina’s te bezoeken.

Wil je reageren op een bericht op zo’n pagina, dan kun je dus ook als je bedrijfspagina zijnde reageren of liken. Onder het bericht kun je namelijk kiezen als “wie” je wilt reageren door op het pijltje naast jouw profielfoto (rechts) te klikken:Tips voor een goede start van je Facebook bedrijfspagina

Facebookadvertenties

Vaak wordt er nog gedacht dat het duur is om te adverteren op Facebook, maar je kunt al voor een klein budget je Facebook bedrijfspagina promoten. En een  likecampagne kan a snel zorgen voor veel likes en dus veel nieuwe volgers.

Je zou simpelweg op de knop “Promoten” in het menu links (onder) van je pagina kunnen klikken, maar dat raad ik zeker niet aan. Dit is lang niet zo effectief als zelf een ‘promotie’ aanmaken. In plaats daarvan kun je bijvoorbeeld een populair bericht op je pagina kiezen (dat door de vele likes, deelacties en/of interactie dus interessant blijkt te zijn voor jouw doelgroep). Onder dat bericht kun je op de knop “Bericht promoten” klikken en je advertentie eenvoudig aanmaken. Maar ook kun je in Facebook Bedrijfsmanager vrij eenvoudig een mooie advertentie opstellen en vanuit daar een likecampagne starten. Je geeft altijd zelf aan welk budget je wilt besteden, dus hebt de financiële investering zelf in de hand. Kies voor de veiligheid wel voor een zogenaamd “looptijd budget” zodat je zeker weet dat je niet meer uitgeeft dan je wilt besteden.

Content rules!

Je kunt natuurlijk prachtige afbeeldingen gebruiken op je bedrijfspagina en alle acties uitvoeren om je publiek te vergroten. Maar zonder goede en relevante content zal men jouw pagina niet gaan liken/volgen. Zorg dus dat je regelmatig voor jouw doelgroep interessante content (bericht, link, etc.) plaatst. Wat zijn de problemen waar zij tegenaan lopen en waar jij mee kunt helpen? Welke nieuwtjes zijn interessant voor hen? Welke actualiteiten spreken hen aan waar jij op kunt inspelen?

Wees zeker niet bang om jouw kennis te delen! Besef je dat tegenwoordig bijna alles op internet te vinden is. Ook jouw potentiële klanten kunnen Googelen en uitzoeken hoe iets werkt of hoe ze iets kunnen aanpakken. Je geeft ze kleine ‘cadeautjes’ door ze het Googelen te besparen, door ze zelf te vertellen hoe ze iets kunnen doen. Daarbij geef je natuurlijk niet 100% weg, maar toch zeker wel zo’n 75%, wees niet bang. Als je het goed en slim aanpakt, zullen ze toch naar jou toekomen als ze iets willen of moeten uitbesteden, of aanschaffen. Jij hebt je immers door geweldige content geprofileerd als dé expert.

Zo heb ikzelf al diverse klanten mogen verwelkomen, nadat ik ze eerst had uitgelegd hoe ze zelf iets konden bereiken op het gebied van online profilering. En als ze vervolgens geen tijd bleken te hebben om het zelf te doen of het toch (te) ingewikkeld vonden, kwamen ze naar me toe om het aan me uit te besteden. Een win-winsituatie, voor mij maar vooral ook voor de klant.

Doe je voordeel met mijn tips. Veel succes met de start van je Facebook bedrijfspagina!

Heb je vragen? Of kan ik je helpen je Facebook bedrijfspagina op te zetten? Neem gerust eens contact op!

Neem contact op

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *