Waar het immers allemaal om draait: een VA bespaart je tijd!

Een VA kan je werk uit handen nemen. Taken die je wellicht liever niet zelf doet, simpelweg omdat je het niet leuk vindt. Of taken die jou te veel tijd kosten, terwijl een VA die daarin gespecialiseerd is deze taken veel sneller kan uitvoeren. Soms is het ook gewoonweg nodig om taken te delegeren. Heb je de ambitie om groter te worden, dan kun je niet alles zelf blijven doen. Maar hierover meer in het volgende blog uit deze serie.

Uiteindelijk heb je dus extra uren over, wanneer je randtaken delegeert aan bijvoorbeeld een VA. Hoe zou jij die uren besteden?

Voorbeelden van werkzaamheden die een VA kan overnemen

Ik benadruk nog even, dat een VA een professional is en dus niet gespecialiseerd is in alles. Iedere VA heeft zo zijn/haar eigen specialisatie in een bepaalde richting (of zou dat naar mijn mening moeten hebben), hetzij wat betreft vakgebied/markt hetzij wat betreft het soort werkzaamheden. Maar ook hier kom ik in een ander blog nog op terug…

Wat kan een VA voor mij doen

Omdat een VA een breed begrip is (zie het eerste blog uit deze serie), geef ik voorbeelden van taken die verband houden met commerciële, secretariële of administratieve werkzaamheden. Bij uitstek werkzaamheden waarvan het eigenlijk zonde is je tijd eraan te besteden en die je dus zou kunnen uitbesteden.

  • E-mail aan jouw bedrijf filteren en enerzijds doorzenden aan de juiste ontvanger of anderzijds (standaard) e-mails voor je beantwoorden;
  • Jouw catalogus/brochure/introductie verzenden aan door jezelf aangeleverde adressen of aan een adresbestand speciaal voor jou samengesteld;
  • E-mailsjablonen voor je ontwerpen, waarmee je sneller jouw (standaard) e-mail kunt beantwoorden;
  • Zogenaamd digitaal briefpapier voor je maken, waarbij bijvoorbeeld jouw briefpapier als achtergrond van documenten wordt meegenomen;
  • Sjablonen van (standaard) brieven voor je opstellen;
  • Artikelen voor jouw website schrijven en plaatsen, of, zover je CMS het toelaat, jouw websiteteksten/pagina’s aanpassen, foto-albums of evenementen aanmaken, enz.;
  • Je nieuwsbrief, desgewenst, schrijven, opmaken en verzenden;
  • Optreden als jouw (eerste) contactpersoon voor buitenlandse contacten;
  • Diverse soorten teksten, waaronder correspondentie, vertalen naar Duits en/of Engels;
  • Uit jouw (bedrijfs)naam factureren, jouw administratie up-to-date houden en/of (btw) aangifte voor je doen;
  • Jouw teksten/publicaties onderwerpen aan een grondige controle;Jouw documenten opmaken zoals jij dat graag zou zien of naar eigen inzicht;
  • Offertes voor je aanvragen en een voorselectie doen;
  • Presentaties voor je ontwerpen;
  • Jouw social media account(s) bijhouden, zoals Twitter, linkedIn of Facebook;
  • Jouw blog, desgewenst, schrijven en/of plaatsen;
  • Jouw enquête/klanttevredenheidonderzoek opstellen, verzenden en je (periodiek) rapportages sturen;
  • Agendabeheer of telefonische acquisitie voor je plegen;
  • Ga zo maar door…

Welke werkzaamheden zou jij het liefst uitbesteden?

Lees ook mijn andere artikelen over virtuele assistentie:

Bewaren

Bewaren

Bewaren